Waterval Begna - Reisverslag uit Porlezza, Italië van Rosani - WaarBenJij.nu Waterval Begna - Reisverslag uit Porlezza, Italië van Rosani - WaarBenJij.nu

Waterval Begna

Blijf op de hoogte en volg Rosani

06 Juli 2015 | Italië, Porlezza

De camping is opgebouwd uit heel veel straatjes die allemaal een naam hebben van een stad. Zo staan wij deze week in Köln. Maar zo is er ook een straatje Rotterdam, Almelo, Napoli, Monaco etc. Normaal gesproken krijg ik al jeuk als ik dit soort straatjes op een camping zie, maar goed dit jaar hebben we Nederlander gezien en voor Nick is dat toch wat ongezelliger. Wel hebben we ervoor gezorgd dat we het laatste straatje hebben van de camping, zodat we toch nog lekker rustig staan.

De straatjes aan het meer (zoals die van ons) dienen als doorgang naar het meer toe. Dus komen er heel wat luitjes langs ons chalet. Zo ook gisteren, toen kwamen er twee Italiaanse heren langs paraderen…..en ik kan je vertellen die zagen (om in Italiaanse termen te blijven) er picco bello uit. Heerlijk gespierd en prachtig gebruind door de Italiaanse zon, goed gekapt en voorzien van wat wij altijd roepen een ballenknijper. Je kent ze wel die te strakke Speedo zwembroekjes. Nou dames dit was een goed gevulde (ook nog een witte) Speedo. En als ik een bordje omhoog kon houden zou deze heren zeker een 10+ krijgen. Waar wij Nederlanders save een oversized alles goed verborgen zwemshort dragen hadden deze heren geen moeite om hun Italiaanse schoonheid te tonen.

Onze Nederlandse buurman van 2 chalets verderop heeft ook een ballenknijper. Maar die kon beter een oversized zwemshort kunnen dragen. Lelijk, over behaard, en een buik die over zijn te krappe, vale ballenknijper hing…..gatver de gatver. Als ik nu een bordje had kreeg hij van mij het cijfer -0.

De nacht was warm, maar ondanks dat werden we vanmorgen heerlijk rond half 9 wakker. Na het ontbijt zijn we het dorpje Porlezza ingegaan. Daar schijnt op de berg een waterval te zijn die de moeite waard is om te bezoeken. Na een redelijke klim met prachtig uitzicht op Porlezza en het Lugano meer kwamen we aan bij de waterval Begna. Inderdaad was hij de klim de moeite waard. Gelukkig viel het mee met de drukte het had zomaar kunnen zijn dat je met 100 toeristen stond te dringen om een foto te maken, maar gelukkig was er maar een handje vol mensen. Beetje jammer was wel dat we onze zwemkleding niet aan hadden, want de waterval kwam uit een rotsspleet en kletterde met volle vaart in het daaronder gelegen riviertje. Je kan er dus heerlijk onder staan. Aangezien we hier toch nog 3 wkn zitten gaan we hier nog een keertje naar terug.

Daarna hebben we in het dorpje verderop nog wat boodschapjes gedaan. Voor vanavond wordt het spaghetti Bolognese met Pardano kaas. Vandaag is behoorlijk warm. De thermometer slaat vandaag 35 graden aan in de schaduw…… tijd om verkoeling te zoeken bij het meer. Nick heeft inmiddels vriendjes gemaakt met de 3 broertjes van de buren. Wel een beetje klein nog, maar hij vermaakt zich prima met ze. Samen hebben ze heerlijk in het meer gezwommen en lagen we te koken op het droge. We beginnen gelukkig al aardig te kleuren dus de factor kan wat mij betreft naar beneden.

Na het avond eten hebben we met z’n drieën nog een heerlijke duik genomen in het meer. Het water is verrukkelijk en de temperatuur was middels afgekoeld naar de 30 graden. Nadat we allemaal gedoucht waren hebben we met een biertje en een rosétje weer heerlijk op ons terras zitten te genieten.