Prachtig Morcote - Reisverslag uit Morcote, Zwitserland van Rosani - WaarBenJij.nu Prachtig Morcote - Reisverslag uit Morcote, Zwitserland van Rosani - WaarBenJij.nu

Prachtig Morcote

17 Juli 2015 | Zwitserland, Morcote

Vandaag gaan we Morcote bezoeken. Morcote ligt op 20 minuten rijden ten zuiden van Lugano (Zwitserland). Het dorpje schijnt volgens ons boekje zo weggelopen te zijn uit een fotoboek, we zijn benieuwd. Na weer een prachtige rit langs het meer (dit blijft maar mooi) kwamen we 52 minuten later (en het is maar 28 kilometer) aan in Morcote.

Het is inderdaad prachtig met een grote P. Smalle kasseienstraatjes, heerlijke doorkijkjes, precies wat we hadden verwacht. Boven het dorpje stond een oud kerkje, dus na (alweer) een stevige klim kwamen we aan bij een klein kapelletje met natuurlijk weer een prachtig uitzicht op het meer.

De deur van de kapel was dicht, maar we waren zo nieuwsgierig dat Robert voorzichtig de kerkdeur open deed om een glimp van de binnenkant te kunnen opvangen. Maar in de kapel was niemand te bekennen. Dus nieuwsgierig liep ik achter hem aan. Toen ik de deur door kwam sloeg ik mijn hand voor mijn mond. Dit was echt één van de mooiste kapelletjes die ik in jaren had gezien. Echt een verstopt pareltje. Je wist gewoon niet waar je kijken moest. Overal schilderingen, op de muur, op het plafond, en allemaal geschilderde nisjes met heilige beelden, maar zo overweldigend…….ik zou bijna gaan geloven.
Het kapelletje dateert uit 1614 en alles was nog in perfecte staat. Het uitzicht buiten was ook adembenemend. Verderop stond nog een geel wit kapelletje. De binnenkant was net als de vorige voorzien van schilderingen op het plafond, maar overal hingen prachtige witte stenen engelen die op je neerkeken. Als ik ooit nog eens ga trouwen gaat dit hem worden, dus Robert…….

Na van de ene verbazing in de andere te zijn gevallen, liepen we als twee blije kinderen die naar een speelgoedwinkel waren geweest weer naar beneden. Beneden hebben we heerlijk op de boulevard een flesje water gedronken en zijn we langs wat winkeltjes gelopen, en toen zijn weer tevreden naar de camping gereden.

Vanavond gaan we met buurman Bassie, waar ik inmiddels de naam ook van weet….. De man heet Marcel en de kinderen Guus (13), Emma (9), en Teun (7) gezellig barbecue-en. Robert en Marcel hebben s ’middags de inkopen gedaan. Het was erg gezellig, het vlees was heerlijk en de limocello vloeide rijkelijk. Samen met Marcel hebben we 1,5 fles soldaat gemaakt. Rond 11.45 uur kwamen de kids weer terug uit de disco en hebben wel allemaal ons bedje opgezocht….. De temperatuur was voor het eerst onder de 30 graden (24 om precies te zijn) dus dat wordt zonder te zweten slapen.