SSI station Sebangau WNF - Reisverslag uit Palangkaraya, Indonesië van Rosani - WaarBenJij.nu SSI station Sebangau WNF - Reisverslag uit Palangkaraya, Indonesië van Rosani - WaarBenJij.nu

SSI station Sebangau WNF

Blijf op de hoogte en volg Rosani

28 April 2013 | Indonesië, Palangkaraya

Vanmorgen om 7 uur opgestaan. Rietje had voor het ontbijt overheerlijke pancakes gemaakt. Rond 9 uur werden we opgehaald door een chauffeur van het WNF en werden we afgezet bij een steiger waar we ongewacht werden door 2 rangers met een 200pk speedboot.

Nick had iets te veel van Rietjes heerlijke pannenkoeken gegeten, en tijdens de boottocht werd hij steeds beroerder. Gelukkig kwam na een kwartiertje het hele ontbijt er met de zelfde vaart er weer uit. Gelukkig knapte hij daarna weer op, en kon het avontuur toch verder gaan.

De boottoch duurde ongeveer een uurtje en voerde door een prachtig groenrijk gebied. Je kan het je niet voorstellen maar in 1997 is hier alles door de brand verwoest. Deels platgebrand door de bevolking die op een gegeven moment de brand niet meer onder controle hadden. Je ziet hier nog steeds de restanten van terug. Onderweg hebben Robert en Martijn de eerst aap gespot, waarschijnlijk een makaak. Ik daarentegen heb hem helaas gemist.

Na een uurtje kwamen we in het WNF gebied binnen. Daar staat het SSI station gestationeerd. Een geweldige plek midden in het oerwoud, wat fantastisch om hier te zijn. Binnen hangen foto's van beroemde mensen en hoogwaardigheidsbekleders o.a Andre Kuijpers, Gaston Starreveld, de ambassadeur van Noorwegen, de Koning van Denenmarken en ga zo maar door. Zo bijzonder dat wij hier ook mogen zijn.

Nadat we onze spullen hadden neergezet en rondgekeken hadden gingen we in een bootje het gebied in. Het WNF is hier vanaf 2005 begonnen met nieuwe bomen en planten aan te brengen. Je kan je niet voorstellen dat hier niks meer heeft gestaan, en wat voor fantastisch werk hier gedaan wordt.
Net als alle andere mensen die hier komen mochten wij ook een nieuw plantje planten. Heel stom maar een geweldige ervaring! Toch een beetje het gevoel dat je een steentje bijdraagt aan dit project. Daarna hebben we nog een stuk gewandeld door het veengebied. Helaas heeft het de afgelopen tijd erg veel geregent waardoor de grond erg nat en drassig is en we niet ver ko den lopen.

Op de terugweg zijn we bij een lokale vissers familie langs geweest waar weverse vis gingen kopen voor het avond eten. Er werd een visje van 2 kilo uit het fuik geplukt en en met een houten knuppel om het leven gebracht. Helaas was het beest niet dood te krijgen want na 20 slagen op zijn hersenpan leefde hij nog. Daarna werd hij netjes voor ons gefileerd.

Het is moeilijk te omschrijven hoe prachtig het hier is. Vanaf het visserhuis heb je een gewldig uitzicht op de rivier. Na 2 uurtjes zijn we weer terug gegaan naar het SSI station. Daar hebben we van de rust genoten. Je hoort hier helemaal, maar dan helemaal niks. Je hoort alleen de insecten en de vogel geluiden. Bij het SSI station hebben ze ook een uitkijk toren met een fantastisch uitzicht over de jungle. s' Middags was onze kok al druk bezig met het avondmaal, het rook er heerlijk. Niks kruiden uit een potje maar fijngestampt in een vijzel. Het wat liep gewoon uit je mond.

Rond een uurtje of half 5 werd de vis serveert. Ik ben geen vis eter maar wauw wat was dit lekker. Hij had de vis gekookt en gebakken met een kruidig sausje. Daarnaast was er ook witte rijst en mie. Dit is weer eens wat anders dan nr 37 opde menu kaart van de Chinees.

Verder is hier weinig te doen, maar het gekke is dat je van elk moment geniet en totaal geen behoefde hebt om iets te gaan doen. De avond valt hier snel, om 6 uur is het hier pikdonker. Ook dit was geweldig, de lucht was helder waardoor de sterrenhemel goed te zien was. We hebben met zijn vieren op onze rug op de steiger uren naar de sterren zitten staren.

Nick vind het helemaal geweldig. Hij heeft zich 5 uur vermaakt met vissen zonder enige resultaat. Rond een uurtje of half 10 zijn we in onze lakenzakken gekropen. Wat een geweldige dag!!!

• 29 April 2013 - 08:57

Tineke:

Hallo jongen lui geweldig je reisverslag
    zo geniet ik ook een beetje met jullie mee
    groetjes Tineke tot het volgende
    reisverslag

• 29 April 2013 - 12:17

Wiljan:

Wat geweldig om dit te lezen. Zoals je al schrijft is het moeilijk te omschrijven wat jullie allemaal meemaken. Je zou het moeten voelen, proeven en vooral ruiken denk ik. Een ervaring die je je hele leven meeneemt. Wat is reizen toch mooi. Jammer dat je nog niet echt foto's kan delen omdat je ze in RAW schiet. Kan je niet een paar in JPG doen? Geniet van elk moment daar en we blijven jullie met veel plezier volgen.

• 29 April 2013 - 17:40

Wilma:

leuk weer om te lezen! je leest door alle regels heen hoe jullie genieten, super!!
    !

Tags: sebangau